Kunderne siger

temadag-016”…Tachas oplæg var konkret, relevant, virkelighedsnært og meget vedkommende. De episoder hun refererede til var genkendelige situationer, konfronterede os med os selv og fik os i den grad til at reflektere…”

Helle Balkemose Hørdum, Afdelingsleder for SFO/SFK
Birkerød skole

img_1337Kære Tacha og Sine

Tusind tusind tak for en helt fantastisk pædagogisk dag.

Alle har snakket så meget om hvor fantastisk og brugbart det hele var, og de var vilde med jer 🙂

Rigtig god weekend 🙂

 

Ulla Håkonsson, Institutionsleder
Børnehuset Hobbitten

img_0030

Anne Marie Bjerre: I skrivende stund, nu hvor trætheden er ved at tage over, er jeg stadig SÅ fyldt af et helt fantastisk kursus med Tacha. Jeg har meddelt min leder at jeg må have et møde med ham, da jeg skal have tid til at føre alt det nye ” jeg kan” ud i livet. Jeg har sjældent mødt så “levende” et menneske som Tacha, og hendes ord og væsen fylder meget i mit hoved. Jeg er så glad for at være en del af dette kursus, og tror på at jeg nok skal få mulighed for at føre alt det ny indlærte ind i dagligdagen på Mejrup skole……. Og Tacha, jeg håber så meget at jeg kan få dig til Mejrup til et oplæg om evt. inklusion

Lene Atkins: Tak for inspiration, skarpe vinkler og perspektiv. Du er råsej! Fantastisk underholdende, flabet og konfronterende, nærværende, levende og uhøjtidelig. Engagement og formidling i særklasse. Det var en fornøjelse at opleve

Anne Marie Bjerre og Lene Atkins
AKT-uddannelsen

img_1337Kære Tacha.

Deltagerne har evalueret, fra 1 til 5, hvor 5 er bedst. Du kommer ud med 5 taller hele vejen på relevans, en enkelt 4 på udbytte.  Klap jer selv på skulderen, det var en fantastisk dag. 
Her er nogle kommentarer:
Tacha +hjælpere var meget dygtige. Hjemme i stoffet og gode oplægsholderne.  Tacha var fænomenal! Næste gang noget mere Tacha. Dejligt med mange gode ideer, der kan bruges med det samme.

Selv var jeg ret bjergtaget. Fortælling og musik sammen med dig er bare super. Jeg anbefaler dig alle de steder, jeg kan komme til. Tusinde tak for berigende, fagligt velfunderet, og meget spændende dag. Vi kunne godt have brugt dig i flere timer.

Bente Haugaard
Lilleskolerne

temadag-009DBU Lolland-Falsters bestyrelse har sat gang i en lederuddannelse, hvor Tacha har været underviser, givet sparring og udfordret os. Det har været en enorm stor succes for alle deltagere i forløbet.

Tacha er knivskarp i forberedelsen af selve uddannelsesdagen, ligesom hun er knivskarp under selve afviklingen. Tacha formår at sætte tingene ind i nogle sammenhænge, der både udfordre og skaber refleksion hos den enkelte kursist. Tacha var super god til at skabe AHA oplevelser, og ligeledes var hun også god til at udfordre vores for forståelser. Det var på ingen måde en hindring, at fodboldverdenen for Tacha var et ukendt område – snarere tværtimod.

Thomas Bonde Jensen
Administrationschef DBU Lolland-Falster

img_1333”1000 tak for et engageret og inspirerende oplæg til vores fyraftensmøde i fredags.

Der er kommet så meget god feedback fra deltagerne, at jeg med sikkerhed ved at du har ramt noget i alle. Jeg kan se og høre at de ved hvordan de skal omsætte det til praksis”.

 

Lisbeth Pedersen
Næstved ungdomsskole

Hej Tacha.

img_0086

Jo tak,… det var en super aften. Du er en fantastisk og levende foredragsholder 🙂 Jeg har fået rigtig mange glade og tilfredse tilbagemeldinger fra medarbejderne. Og de siger alle samstemmende at det var super godt og at du bar var “skide go'” Så endnu engang tak for sidst. Super godt med dine litteraturhenvisninger,…. sender dem straks videre.

Klaus Munk Jakobsen, fællesleder
Myretuen, Solsikken, Birken & Bøgen

Kære Tacha

temadag-006

Tak for et super oplæg.

Jeg kan allerede se flere tegn på anvendelse af dine – ”praksisteorier”;-).

Anne Due Iversen
Afdelingsleder, Kerteminde 10. klasseCenter

Kære Tacha

20151124_105923

Tusind tak for i går! Du var brand god

Wilma Walther-Hansen
Underviser, www.psykiatrifonden.dk

Kære Tacha Elung.

Det har været meget inspirerende for mig, at være med til dine oplæg. Den måde du serverer emnet på, gør at jeg bliver grebet.

Jeg tror din måde, at du kunne sælge sand i Sahara, for det er ikke på noget tidspunkt kedeligt. Det er ikke let at komme en aften efter skoletid, men på intet tidspunkt har jeg hørt noget være negativ overfor de aftner… Så er der det at alle snakker samme sprog, det er guld værd…

Jeg er blevet rigtig glad for at kører klassemøderne og det er sjovt at se hvor meget forskel der er på ens arbejdsvilkår når det er store og små klasser. Jeg ved at der er flere klasser som nu konsekvent kører dem.

Det at alle får ”øje” på et barn, har allerede nu gjort at de børn som vi synes der skulle en stor indsats til, har ændret sig, så indsatsen ser overskuelig ud for alle. Jeg kan jo kun snakket for mig selv, de lærere som jeg har haft samarbejde med, bruger af det de har lært, det skal bruges, så det bliver noget der kommer til at sidde på rygraden.

Gitte
Ventilen på Kirke Såby Skole

Hej Tacha

Postbilag

Vi har evalueret bl.a. på forløbet med dig, og tænkte du gerne ville se det! Samtidig ønsker vi dig en glædelig jul og et godt nytår

TILBAGEMELDINGER VEDR. FORLØB MED TACHA

Hvad har været godt?

  • at få indblik/inspiration til flere måder at anskue/tackle ”problembørn”
  • de første 2 dage – godt med konkrete eksempler for handlemuligheder overfor eleverne
  • at få konkrete idéer til det daglige arbejde
  • konkrete eksempler fra hverdagen
  • godt for supplerende kompendier
  • hun følger de problemstillinger vi stiller
  • at få konkrete hverdagsredskaber
  • husk at adskille problem fra person
  • man fik energi og motivation til at kæmpe videre
  • klasseledelse og klassemøder > (struktur/organisering)
  • tydelige behov for AKT og ressourcer til tidlig indsats
  • det har været godt, at se Tacha
  • klasseledelse samt hvordan man kan bruge ”hundetræning” ting
  • Tacha er dygtig til at vise eksempler
  • Fælles oplevelser > fælles sprog
  • Fokus på hvilke sprog, man selv bruger
  • Gode pædagogiske fif
  • Få et billede på sig selv/ens undervisning
  • Vigtig at det har været for alle
  • Vi har fået nogle konkrete værktøjer – praksisnært
  • Relevant
  • Vi har fået et fælles sprog – fedt vi kunne koble det til LP

Udarbejdet på pæd.råd d. 14/11-2012

Karen Margrethe Kannegaard
SFO-leder, kristrup-skole

Udsagn fra personalet på Hvalsø Skole efter første arrangement med Tacha Elung:

  • Tachas formidling inspirerer og begejstrer og vi glæder os til at komme i gang med praksis.
  • Vi har allerede afprøvet noget af det Tacha fortalte om, og det virker!!
  • Jeg er oprigtig ked af, at jeg ikke kan komme på arbejde næste lørdag, hvor vi igen skal være sammen med Tacha.

temadag-010

 

 

 

 

 

 

 

Udsagn fra personalet på Hvalsø Skole efter andet arrangement med Tacha Elung:

  • Det her er noget, som kan bruges i praksis, yes!
  • Jeg glæder mig helt vildt til opfølgningen i vores afdeling næste måned.
  • Tacha er dejlig konkret i sin formidling, hun taler om en virkelighed hun kender til.
Inger Halskov
Afdelingsleder, Hvalsø Skole

Kursusdag med temaet:

Brobygning mellem Familiekurserne København og stamklassen

Klassemødet, opretholdende faktorer og samarbejdet med stamklassens lærere.

På det møde vi havde med Tacha inden kurset, fremlagde vi vores ønsker til indholdet, og hendes oplæg på selve kursusdagen var som vi havde håbet. Tacha havde et godt teoretisk overbliv og en stor erfaring fra praksis. Dette faglige og personlige overskud prægede kurset, og vi fik som deltagere ny viden og inspiration til vores arbejde med brobygning og samarbejde med børnenes stamklasselærere.

Prikken over i-et er Tachas evne til at formidle stoffet, hun gør det konkret, levende og nærværende.

Kirsten Dreyer
Leder, Familiekurserne København

Hej Tacha

temadag-016

 

 

Jeg synes det var en rigtig god dag, med praktiske og konkrete tiltag, som lærerne allerede har taget i brug. Tænkte at du kunne få evalueringen med det samme:-)

 

 

 

Lærerne:

  • Det var en spændende, lærerig og inspirerende dag, som var meget brugbar i forhold til vores dagligdag.
  • Gennemgangen blev krydret med meget konkrete eksempler

Ledelsen:

  • I forhold til de aftaler der blev lavet om indholdet til den pædagogiske dag inden afholdelsen, så levede gennemførelsen godt op til forventningerne.
  • Tacha gennemgik teoretiske begreber fra systemisk tænkning sammen med mange eksempler fra hendes dagligdag, hvilket betød, at teorien blev nærværende og levende.
Helle Bæk
Viceskoleleder, Vester Hornum Skole

Hej Tacha

Tak for endnu en KANON aften i temadag-018går.

Det er så fascinerende og inspirerende alt det du kommer med – personligt føler jeg, at hjælper en med at finde motivationen og lysten til at vende tilbage til lærerjobbet efter et noget turbulent år. Så mange tak,

Det sidste vi gennemgik i går om “The Pit” og om at arbejde metakognitivt med børnenes bevidsthed om de 7 læringsstrategier, finder jeg meget interessant.

Line Harbo
Østervangsskolen i Randers

Børnehaven Fjordvang

img_0086

Hej Tacha

Tak for i går. Det var en meget fin aften, og jeg synes du ramte fuldstændig plet. Der har været rigtig god respons fra både forældre og personale. Tak for det.
De bedste hilsner

Jesper Hempler
Børnehaven Fjordvang

Hej Tacha.

img_1337

 

 

Mange tak for i går. Du gjorde det helt fantastisk! Du talte lige ind i det som jeg håbede på. Jeg vil straks skrive ud til mine kollegaer i Vejen Kommune og fortælle om det.

Vivian Møberg Pedersen
Holmeåskolen

Hej Tacha

Postbilag

Den 03-10-2013 leverede du et forrygende foredrag på Holmeåskolen.

Du ramte os alle og gav os anledning til eftertanke. Ved det efterfølgende evaluerings møde, kunne vi slet ikke få armene ned igen, det var en fantastisk aften og siden dit foredrag har vi på Holmeåskolen arbejdet videre med inklusion

 

Peter Skjøth (Bestyrelsesformand)
Holmeåskolen bestyrelse

Inklusion og det gode forældresamarbejde

temadag-018

På Hvalsø Skole har vi bl.a. ved hjælp af kurser fra Tacha Elung indført, at vi arbejder ud fra den systemiske tankegang.

I slutningen af sidste skoleår havde vi til et pædagogisk rådsmøde igen besøg af Tacha, som holdt oplæg om forældresamarbejdet i forhold til inklusion.

Efter mødet var der flere medarbejdere, som udtrykte ønske om at et lignende foredrag blev holdt for alle skolens forældre.

I ledelsen kunne vi kun bakke op om forslaget, og vi arrangerede derfor fælles forældremøder ved skolestart august 13.

Der var stor forældreopbakning til møderne, og ved alle møderne lykkedes det meget hurtigt for Tacha at fange og inddrage deltagerne.

Efterfølgende var jeg rundt på besøg i klasserne, og her fik jeg fra forældrene positiv respons og tak for, at vi havde arrangeret et så godt oplæg for dem.

Det er nu et stykke tid siden og i ledelsen har vi bl.a. kunnet mærke en forandring ved, at vi siden disse møder ikke har haft en eneste forældrehenvendelse med ønske om, at vi skulle fjerne et barn med særlige vanskeligheder fra en klasse.

Vi er rigtig glade for at vi valgte at have et oplæg fra Tacha som indledning til alle vores forældremøder i år, og vi har besluttet, at vi fremover vil have Tacha til at holde et tilsvarende oplæg for de nye børnehaveklasseforældre.

Hanne Grube
Viceskoleleder Hvalsø Skole

Hej Tasha

postbilag

 

 

En ting brager igennem her, -at du gjorde det helt fantastisk i fredags.

Adspurgt på en skala fra 1-10 , siger folket 11.

TAK for det, jeg glæder mig til vi mødes.

Søren Jakobsen
Kristrup Skole

Kære Tacha

Postbilag

Det er os der takker.

Jeg synes du lavede et fremragende oplæg – indlevende, tydelig og med en bred teoretisk baggrund der var tydeligt forankret i praksis. Vi har fået rigtig mange positive tilkendegivelser fra lærerne bagefter.

Vi glæder os derfor allerede nu til de næste gange du kommer.

Charlotte Overbye
Vallensbæk Skole

Kære Tacha.

Postbilag

Tak for dit inspirerende foredrag, som har skabt stor debat på skolen. Skolebestyrelsen, har fået en større forståelse for hvad inklusion er og hvor stor deres og andre forældres rolle spiller

Skolens ledelse og de medarbejdere som var her, vender ofte tilbage og snakker om især den dominerende historie. Vi er også blevet rigtig gode til, at minde hinanden om, når vi alligevel er på vej ud i den, for det sker selvfølgelig også.

I aftes havde vi tema /debat møde med hele personalet i Brylle landsbyordning samt skolebestyrelse. Jeg var med i gruppen som skulle diskutere inklusion. I samme gruppe sad en fra skolebestyrelsen, som også var med til foredraget.

Vi havde en livlig debat og flere forældre gav udtryk for, at det var vigtigt de blev informeret om hvad inklusion er og hvad deres rolle er. Skolebestyrelsesmedlemmet gav udtryk for, at han vidste en der kunne formidle det til forældre så det kunne forstås og henviste til dit foredrag.

Jeg tænker ikke det er sidste gang du hører fra Brylle landsbyordning.

Jeg er meget tilfreds med de ringe vi har været med til at sprede i vandet.

Ha`det rigtig godt til vi ses igen (det er jeg helt sikker på, at vi gør)

 

Bente Eriksen
Brylle landsbyordning

Kære Tascha
Tusind tak for i går.

Postbilag

På årets sidste sommerdag – løftede du en hel organisation!

Der var mange positive tilkendegivelser, hvilket du selv mærkede. Vi glæder os meget over et forsat samarbejde.

Klavs Norup Lauridsen, Konstitueret skoleleder
Langeskov Skole

temadag-009

Dato 15. april 2014

I oktober 2012 var hele kommunens personalegruppe til et fælles pædagogisk arrangement om inklusion, hvor man kunne høre forskellige oplægsholdere i løbet af dagen. Da dagen var slut, havde en gruppe lærere hørt Tacha Elungs oplæg om systemisk tænkning og inklusion, og de kom opstemte hen til mig med strålende øjne og sagde: ”Har du hørt Tachas oplæg? Det er virkelig noget, vi kan bruge. Det var en ren øjenåbner. Hvis I på nogen måde kan få fat i hen-de til vores egen skoleudvikling, så skal I gøre det!”

Som sagt så gjort!. Vi fik lavet et skoleudviklingsforløb med Tacha Elung for skoleåret 2013-14, som omfattede både udvikling af hele personalet (lærere og pædagoger), af ledelsen og af skolens støttecenter, som skulle opkvalificeres til at blive et ressourcecenter. I forløbet blev der også plads til, at 12 lærere og pædagoger kunne uddannes i at afholde ”Klassemødet”. Dette kursus blev i løbet af skoleåret gentaget, da der var så stor søgning til det.

Sammenfattende har dette skoleårs skoleudviklingsforløb haft langt større synlig effekt og påvirkning på skolens kultur end de foregående års indsatser. Sammen med Tachas tætte guidning og efteruddannelse har skolens støttecenter formået at tage en pædagogisk koven-ding og trække den pædagogiske praksis i en ny retning, som for mange lærere er svær at acceptere, da det indebærer, at man lukker andre ind i sin undervisning og er åbne for, at man løfter sig op på metaplan og reflekterer over egen praksis.

Vi har fået metoder og tanker sporet ind på en vej, som vi forventer, vil give øget læring og trivsel i almenklasserne og bedre inklusion af elever fra specialklasserne. Jeg håber også, at det kan give lærere og pædagoger en ballast, som kan hjælpe dem med at håndtere implementeringen af den nye skolereform. Som en lærer sagde til mig: ”Jeg har prøvet at gøre, som Tacha siger, og det virker!”

AnneMette Andersen

souschef og pædagogisk leder

Anne Mette Andersen
Langeskov Skole

img_0030

Tak for et utrolig lærerigt, spændende og udfordrende døgn, hvor vi fik arbejdet med dominerende historier, ros og styrkebaseret pædagogik. Vi tager rigtig meget med hjem som umiddelbart kan bruges i hverdagen, men også noget som vi skal tænke over og arbejde videre med! Vi oplevede dig som en kreativ, modig og veloplagt oplægsholder der samtidig udviste stort lederskab og var humørfyldt og legesyg.

Det har været en fornøjelse at arbejde sammen med dig! – vi vender helt sikkert tilbage!

Peter Nellemann
Søndermarkskolen

img_0146

”Tachas oplæg omkring inklusion blev af både lærere og pædagoger oplevet som særdeles vedkommende. I modsætning til andre kursusholdere formåede Tacha at kombinere teori og praksis på en måde, der gjorde hendes input direkte anvendelse i undervisningen og den pædagogiske debat. Oplægget var fyldt med eksempler som: ”Du står med 27 elever og én forlader klassen – hvad bør du gøre?”. Tachas energi i oplægget var meget smittende og både nyuddannede og erfarne lærere og pædagoger oplevede at blive taget alvorligt. Tacha vil også fremover blive brugt til at arrangere kurser og oplæg på Skolerne i Nykøbing.”

Peter Haldor Hansen
Skolerne i Nykøbing

Hej Tacha

Hold da op – hvor det vælter ind med positive tilkendegivelser om dit oplæg i mandags 🙂

img_1666

Toftevangskolen havde bedt Tacha om en version ”SAL-light” som skulle kunne klares på ca. 2 timer.

Ca. 50 lærere og ledelse var samlet for at høre Tachas præsentation og alle gik vi der fra 2 timer senere. Godt  underholdt, men ikke mindst meget klogere og med rygsækken godt fyldt med tanker og værktøj til at

—   forstå grundprincipperne i SAL

—   have en viden om opretholdende faktorer og brug af analysemodellen til kortlægning af disse

—   forstå tanken bag en kortlægning og forståelse af systemerne og deraf hjælp til tiltag

Tachas præsentation var præcis, klar, informativ og særdeles brugbar. Positive tilbagemeldinger fra hele personalegruppen.

 

Helle Christensen
Toftevangskolen

Postbilag

 

 

 

 

 

 

Wauvvv…

man tror det er løgn, at der skal så lidt til – for at  ændre så meget – på så kort tid!
Efter, Tacha på et teammøde,  kom og lyttede til os og stillede en hulens masse spørgsmål, lykkedes det hende hurtigt at opstille en hypotese.

Allerede dagen efter  mailede Tacha en handleplan, som var super overskuelig og meget konkret at gå til.
Vi gik straks i gang i temaet – tro det eller lad være – men allerede samme uge mærkede vi mærkbare forbedringer.

KÆMPE tak – det har været en kanon-hjælp 🙂
Vil ønske alle lærere kan få samme aha-oplevelse som os.
Kan kun anbefales på det allervarmeste.

 

Charlotte Hertel Kristiansen
Lærer i Halsnæs Kommune

68242-jpg

Dagen blev styret af Tacha Elung fra Systemisk-consult. Hun fortalte med stor entusiasme om sit arbejde med inklusion og forskellige tiltag i forhold til dette, som hun havde været med til at sætte i gang bl.a. klassemøder og handleplaner for elever.

Det var meget inspirerende og gav stof til eftertanke, så samtalen gik livligt i årgangsteamene under gruppearbejdet. Der kom rigtig mange ideer på bordet til konkrete tiltag, man kunne sætte i værk allerede fra den førstkommende mandag

Alle gav udtryk for at lørdagen havde givet et nyt syn på inklusion, samt gode ideer og konkrete redskaber til den store udfordring inklusion også er.

Derudover har du med stort held fået vores aktér i gang med supervision i klassemødet og handleplaner, ligesom lærerne bruger rigtig mange af dine ideer og redskaber i det daglige arbejde, så lige pt går det faktisk rigtig godt.

Vi anbefaler dig til alle vi møder for vi var rigtig glade for dit oplæg

Helle Eilsø Hansen
Holbergskolen
Søg