Klasseledelse
Læreren eller pædagogen er leder af klassesystemet, hvis ikke læreren eller pædagogen tager ledelsen, er der altid en elev eller en gruppe af elever, der står parat til at overtage den.
Tydelig klasseledelse er samtidig et vigtigt redskab for at skabe øget inklusion. Læreren eller pædagogen skal være dygtig til sit fag, men skal også være uddannet til at kunne lede en klasse og etablere tætte bånd til den enkelte elev. En god klasseleder skal således mestre:
– Relationskompetence – ledelseskompetence – didaktisk kompetence –
Har man “tabt” ledelsen findes der virkningsfulde redskaber til at genvinde den. Nedenstående punkter er overskrifter på nogle af de redskaber og værktøjer vi bruger i arbejdet med tydelig klasseledelse.
- Læreren som kaptajn på skibet
- Ligeværdighed men ikke jævnbyrdighed
- Anerkendende pædagogik
- Struktur og synlighed
- At skabe et læringsfællesskab
- Sprogbruget
- Forældrefællesskabet
Vi tilbyder workshops og foredrag om tydelig klasseledelse i praksis, samt direkte interaktion i klassen. Vi lægger vægt på konkrete redskaber og ledelsesværktøjer indenfor dette.
Systemisk tænkning
Anton er lige startet i 5.b. Han er flabet overfor lærerne, spytter, sparker og driller de andre børn...
Klasseledelse
Læreren eller pædagogen er leder af klassesystemet, hvis ikke læreren eller pædagogen tager ledelsen...
Refleksive klassesamtaler
Elevernes fællesskabsforståelse er et vigtigt element i arbejdet med inklusion, læring...
Forældresamarbejde
Undersøgelser viser, at flere og flere børn ”får lov” til ikke at deltage i fællesskabet, spiser på værelset...
Styrkebaseret pædagogik
At være bevidst om egne og de andre elevers styrker skærper selvbevidstheden...
Angst og Cool-kids
I hver klasse sidder der gennemsnitligt 2 børn med angst eller angstlignende symptomer.
Systemisk-consults konsulenter er uddannet indenfor Cool-kids...
Motivation i undervisningen
Udfordringer omkring børnenes motivation i undervisningen er stor. Vi tilbyder oplæg og foredrag om motivation i undervisningen, ligesom vi...