Inklusion i teori og praksis
Inklusion giver mange udfordringer både i daginstitutioner og skoler.
Hvordan gør vi? Hvad gør vi? Har vi tid til det?
I et systemisk perspektiv skal der ses på flere perspektiver. Aktørperspektivet, kontekstperspektivet og individperspektivet.
For at kunne arbejde i alle perspektiver kræver det arbejde med den enkelte, klassekulturen, forældrene, og de professionelles mindset.
Det er således ikke kun den enkelte elev, der skal tilpasse sig fællesskabet, men også fællesskabet, der skal udvide sit normalitetsbegreb.
Inklusion er en dialektisk proces, hvor man respekterer og profiterer af forskelligheder og tilpasser sig hinanden i en anerkendende tilgang.
Vi tilbyder foredrag om inklusion og vejleder i mange konkrete værktøjer, der kan bruges i den daglige praksis.
Systemisk tænkning
Anton er lige startet i 5.b. Han er flabet overfor lærerne, spytter, sparker og driller de andre børn...
Klasseledelse
Læreren eller pædagogen er leder af klassesystemet, hvis ikke læreren eller pædagogen tager ledelsen...
Refleksive klassesamtaler
Elevernes fællesskabsforståelse er et vigtigt element i arbejdet med inklusion, læring...
Forældresamarbejde
Undersøgelser viser, at flere og flere børn ”får lov” til ikke at deltage i fællesskabet, spiser på værelset...
Styrkebaseret pædagogik
At være bevidst om egne og de andre elevers styrker skærper selvbevidstheden...
Angst og Cool-kids
I hver klasse sidder der gennemsnitligt 2 børn med angst eller angstlignende symptomer.
Systemisk-consults konsulenter er uddannet indenfor Cool-kids...
Motivation i undervisningen
Udfordringer omkring børnenes motivation i undervisningen er stor. Vi tilbyder oplæg og foredrag om motivation i undervisningen, ligesom vi...