Livsduelighed og dannelse
”De personlige, sociale og faglige egenskaber og kompetencer, der i samspil bidrager til en persons evne til konstruktivt at håndtere udfordringer, fungere alene såvel som i fælleskaber og udvikle sig i mødet med omverden.”
Sådan definere SFI Livsduelighed. Hvad er det så for nogen egenskaber der skal udvikles? Her skriver det Nationale center for velfærd:
- Centrale personlige egenskaber er evner såsom selvkontrol, vedholdenhed, nysgerrighed, evnen til at være optimistisk og føle meningsfuldhed
- Sociale kompetencer omfatter evnen til at skabe sociale kontakter og kunne håndtere sociale situationer, følelse af tilknytning og empati
- Faglige kompetencer omfatter kognitive såvel som fagkompetencer
Hvordan bidrager skolen til denne udvikling? Og har vi fokus nok på helheden af disse kompetencer og egenskaber?
I bogen ”Brug Hovedet” (kan købes gennem Dafolo)eksemplificeres der, hvordan lærere og pædagoger kan bruge 7 forskellige dannelsesstrategier i både faglige og sociale læringssammenhænge. Læringsstrategier der både udvikler og bevidstgøre børnene omkring de egenskaber og kompetencer som der her peges på.
Systemisk-consult afholder foredrag, workshops og processer omkring dannelse og livsduelighed med praksisnære redskaber.
Systemisk-consult samarbejder iøvrigt med Fortælletid.dk, der er en læringsportal med fortællinger og tilhørendeundervisningsmateriale – herunder er en intro til delen om livsduelighed.
![](https://systemisk-consult.dk/systemiskconsult2016/wp-content/uploads/2016/11/7619-Brug-hovedet_Omslag_Forslag2.jpg)
Læringsfællesskaber
At skabe reflekterende læringsfællesskaber betyder at skabe et læringsrum, hvor børnene lærer sammen...
Metakognitive læringsstrategier
For at udvikle børnenes evne til at involvere sig i egen læring på en måde, der gør dem i stand til, på et metakognitivt plan...
Feedback og selvevaluering
Feedback og selvevaluering er 2 elementer der i forskning har vist sig at være noget af det der har størst...
Virkningsvurdering af egen praksis
Virker det vi gør? Hvordan virker? – Hvilken virkning ønsker vi at se hos børnene?