Livsduelighed og dannelse
”De personlige, sociale og faglige egenskaber og kompetencer, der i samspil bidrager til en persons evne til konstruktivt at håndtere udfordringer, fungere alene såvel som i fælleskaber og udvikle sig i mødet med omverden.”
Sådan definere SFI Livsduelighed. Hvad er det så for nogen egenskaber der skal udvikles? Her skriver det Nationale center for velfærd:
- Centrale personlige egenskaber er evner såsom selvkontrol, vedholdenhed, nysgerrighed, evnen til at være optimistisk og føle meningsfuldhed
- Sociale kompetencer omfatter evnen til at skabe sociale kontakter og kunne håndtere sociale situationer, følelse af tilknytning og empati
- Faglige kompetencer omfatter kognitive såvel som fagkompetencer
Hvordan bidrager skolen til denne udvikling? Og har vi fokus nok på helheden af disse kompetencer og egenskaber?
I bogen ”Brug Hovedet” (kan købes gennem Dafolo)eksemplificeres der, hvordan lærere og pædagoger kan bruge 7 forskellige dannelsesstrategier i både faglige og sociale læringssammenhænge. Læringsstrategier der både udvikler og bevidstgøre børnene omkring de egenskaber og kompetencer som der her peges på.
Systemisk-consult afholder foredrag, workshops og processer omkring dannelse og livsduelighed med praksisnære redskaber.
Systemisk-consult samarbejder iøvrigt med Fortælletid.dk, der er en læringsportal med fortællinger og tilhørendeundervisningsmateriale – herunder er en intro til delen om livsduelighed.
Læringsfællesskaber
At skabe reflekterende læringsfællesskaber betyder at skabe et læringsrum, hvor børnene lærer sammen...
Metakognitive læringsstrategier
For at udvikle børnenes evne til at involvere sig i egen læring på en måde, der gør dem i stand til, på et metakognitivt plan...
Feedback og selvevaluering
Feedback og selvevaluering er 2 elementer der i forskning har vist sig at være noget af det der har størst...
Virkningsvurdering af egen praksis
Virker det vi gør? Hvordan virker? – Hvilken virkning ønsker vi at se hos børnene?