Læringsfællesskaber
At skabe reflekterende læringsfællesskaber betyder at skabe et læringsrum, hvor børnene lærer sammen, af hinanden og i fællesskabet. Læreren og eller pædagogen har naturligvis stadig ansvaret for læringen, men i en mere vejledende rolle. Børnene skal føle sig involveret i egen læring.
Dette skabes fx ved at inddrage børnene som
- Læringsdetektiver og mentorer
- Sekretærroller
- Makkerfeedback med udstukne kriterier
- Progressionsfokus
- Refleksion over egen læring
De mange steder Systemisk-consult allerede har arbejdet med udviklingen af læringssfællesskaber, oplever lærerne børn der er motiveret, fællesskaber der udvikles og socialt, udfordrede børn, der pludselig føler, at det giver mening at være i klassen, klasseledelsen styrkes, øget arbejdsro og større rummelighed og differentiering som en naturlig del. Dette giver læreren tid i læringsrummet – tid til de børn, der har allermest brug for den.
Vi tilbyder foredrag, minikurser og direkte intervention i forhold til at udvikle læringsfællesskaber.
Læringsfællesskaber
At skabe reflekterende læringsfællesskaber betyder at skabe et læringsrum, hvor børnene lærer sammen...
Metakognitive læringsstrategier
For at udvikle børnenes evne til at involvere sig i egen læring på en måde, der gør dem i stand til, på et metakognitivt plan...
Feedback og selvevaluering
Feedback og selvevaluering er 2 elementer der i forskning har vist sig at være noget af det der har størst...
Virkningsvurdering af egen praksis
Virker det vi gør? Hvordan virker? – Hvilken virkning ønsker vi at se hos børnene?